Elke dag de mogelijkheid om gratis te fitnessen! Klinkt goed? In een folder voor een of ander luxe-vakantieoord zou dit een extra troef zijn. Thuis en op het werk hebben we dit zomaar voor handen. De trap geeft ons de kans om elke dag een gratis work-out te doen. Je verbrandt zomaar even 10 kcal per minuut. En je gebruikt meer spieren dan bij lopen.

Het is trouwens niet nodig om naar boven te lopen. Zeker niet als je geen geoefend sporter bent. Neem in het begin rustig je tijd. Het is belangrijker dat je het doet dan hoe snel je het doet. Kom je snakkend naar adem boven? Maak je geen zorgen, dat is heel normaal. Doordat je hartslag naar omhoog gaat, heb je meer zuurstof nodig. En dus ga je naar adem snakken. Er is maar 1 manier om dit te voorkomen: vaker de trap nemen.

Je kan het traplopen best opbouwen. Start bijvoorbeeld met enkel de afdaling met de trap te doen. Dat is eenvoudiger dan naar omhoog gaan. Lukt dit al goed? Neem dan ook de klim erbij. En maak goede voornemens: neem vanaf nu gewoon altijd de trap in plaats van de lift.

Zin in meer uitdaging of een echte work-out? Probeer dan eens 2 treden tegelijk te nemen of met 2 voeten samen op een trede te springen. Daarmee train je je spieren nog meer. Of neem je chronometer, meet je tijd en probeer elke keer iets sneller te doen. Je kan ook elke keer na het eten 5 keer de trap op en af gaan. Je conditie zal snel verbeteren!