Stilzitten is het nieuwe roken. Klinkt wat overdreven? Toch klopt het dat lang stilzitten zeer slecht is voor onze gezondheid.  Het goede nieuws is dat we er heel makkelijk iets aan kunnen doen: meer rechtstaan … zo simpel is het.

Werk jij aan een bureau? Dan is de kans groot dat je te lang zit. Tijd voor actie dus! Je kan hiervoor beroep doen op een app. Er zijn veel beweegapps beschikbaar: van een eenvoudige stappenteller tot een app die bijhoudt wat je allemaal doet in je leven. ’s Avonds kan je dan zien hoeveel je die dag bewogen hebt. Of een app die bijhoudt hoe lang je zit en je een melding geeft als het tijd is om recht te staan. Dat laatste kan je ook doen via timers op je computer. Je stelt de klok in op 30 minuten en een half uurtje later gaat de timer af. Dan is het tijd om even recht te staan.

Nog beter is het natuurlijk om af en toe ook rechtstaand te werken. Is er een mogelijkheid om een statafel te installeren in je bureau? Des te beter. Zo kan je afwisselen tussen zittend en staand werken. Ideaal voor je gezondheid! Heb je deze optie niet? Laat dan je creativiteit werken en organiseer bijvoorbeeld een “stoelenwerkdag”: zet alle stoelen in je kantoorruimte weg en hou er nog 1 over. Om het half uur verhuist de stoel naar een andere bureau. Zit je dus met 3 collega’s in een ruimte? Dan werk je drie kwartier rechtstaand en een half uur zittend. Wedden dat je beweegapp tevreden zal zijn ’s avonds?!