Dat bewegen op het werk veel voordelen heeft, weet je misschien wel. Maar hoe pak je dat als bedrijf aan? Ken Nys van Sport Vlaanderen geeft je inspiratie.

Ken Nys werkt voor Sport Vlaanderen. Jou onbekend? “Sport Vlaanderen is de nieuwe naam van Bloso”, legt Ken uit. “Wij willen zoveel mogelijk mensen kwalitatief en regelmatig aan het bewegen en sporten krijgen. En dat hun hele leven lang. We kijken daarbij ook specifiek naar bewegen op het werk.” Uit een onderzoek van Sport Vlaanderen blijkt dat 77 % van de Vlaamse werknemers graag meer wil sporten of bewegen op het werk. Behoor jij ook tot deze groep?

Van inspireren tot verbinden
Ken vertelt: “we willen zo veel mogelijk bedrijven prikkelen en sensibiliseren om in te zetten op sporten en bewegen op het werk. En de werkplek omtoveren tot een fijne plek waar collega’s elkaar ook buiten de echte werksetting treffen”. Mooie idealen! Maar hoe kan je dit als bedrijf realiseren? “We hebben een heel aantal middelen om bedrijven daarbij te helpen”, vertelt Ken.

Nudging is een van die tools die je als bedrijf kan inzetten om mensen aan het bewegen te krijgen. Met nudging ga je mensen subtiel via positieve prikkels aanzetten om hun gedrag te veranderen. “Dat helpt echt”, vertelt Ken, “en het is een leuke manier om mensen te motiveren om fitter te worden. Het hoge fungehalte is hierbij belangrijk. We willen mensen niet met het vingertje wijzen. Denk bijvoorbeeld maar aan voetstapstickers: die kan je op de grond kleven naar de trap. En je zal zien, mensen zullen sneller geneigd zijn de trap te nemen. Een interessante tool dus voor bedrijven en bovendien helemaal gratis.”

Ook de website van Sport Vlaanderen biedt heel wat interessants. Je vindt er een hoop tips en tricks om werknemers aan het bewegen te krijgen. De site staat boordevol inspiratie en voorbeelden. “We vinden het belangrijk om mensen te inspireren”, legt Ken uit. “Zo hebben we een heleboel filmpjes van bedrijven die goed op weg zijn.” Benieuwd? Neem een kijkje op www.sport.vlaanderen.be/sportophetwerk .

“Maar er is nog meer”, gaat Ken verder. “Een van onze succesacties is de sport- en beweegscan. Met deze online bevraging kan je de sportieve wensen van je werknemers in kaart brengen. Je krijgt een uitgebreide analyse over je bedrijf en werknemers. Hiermee kan je gericht aan de slag en je bedrijf nog meer in beweegmodus zetten.” Ondertussen gebruikten al meer dan 170 ondernemingen deze scan, goed voor meer dan 18.000 respondenten. Misschien ben jij wel de volgende?

Met je bedrijf aan de slag
Sport Vlaanderen houdt de drempels bewust laag. “Al onze tools zijn gratis. Het enige dat je als bedrijf moet doen, is ze online aanvragen. Meer niet. Een kleine stap dus om aan het bewegen te gaan”, legt Ken uit. Wil je met de resultaten van de scan aan de slag gaan? Dan kan je je als bedrijf laten begeleiden door private partners. Zij helpen je om een volledig gezondheidsbeleid uit te werken. Bij Sport Vlaanderen kom je te weten wie de spelers op de markt zijn.

Maar je kan natuurlijk ook zelf aan de slag. “Belangrijk is om klein te beginnen”, gaat Ken verder. “Probeer niet meteen je werknemers aan te sporen om een marathon te lopen. Ga voor eenvoudige beweegacties zoals bewegingstussendoortjes, schermonderbreking van de pc, een tafeltennistafel in een leegstaande ruimte of lunchwandelingen. Communiceer consequent en laat mensen voelen dat er iets beweegt in het bedrijf. Wat ook altijd helpt is het gebruik van voorbeelden: zoek naar sportambassadeurs in het bedrijf of breng een collega in beeld met gezonde voornemens. Het kan zijn of haar collega’s alleen maar inspireren.”

Het belang van bewegen voor een bedrijf
Het belang van bewegen is duidelijk: het biedt zonder twijfel voordelen voor je lichaam en geest. Maar wat zijn de voordelen voor een bedrijf? Waarom zou je als bedrijf investeren in meer beweging voor je werknemers? Ook die voordelen zijn duidelijk. “Het is een win-win-verhaal”, volgens Ken. “Voor het management zit de win in gezondere werknemers, een daling van het ziekteverzuim en minder stress en burn-out. Het zorgt ook voor een bevordering van de interne werksfeer en een beter community-gevoel. Ook voor het bedrijf niets dan voordelen dus.”

De ultieme tip
Dé tip om werknemers aan het bewegen te krijgen bestaat niet. Alles hangt af van de context, van het profiel van je bedrijf en werknemers. Ken raadt aan om in te zetten op communicatie: “communiceer op regelmatige basis waarbij je de eigen werknemers aan boord neemt. En hou het laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen.”

Heeft hij nog een laatste, favoriete tip? “Maak tijd voor jezelf op het werk en neem die pauze waar je recht op hebt. Gebruik ze nuttig, ga even buiten, maak een wandeling en geef je longen wat zuurstof zodat je een extra boost krijgt!”

Nog meer beweegtips? Download het handig boekje boordevol originele beweegtips.