Meer beweging in je werkweek brengen, dat hoeft niet zo moeilijk te zijn. We bieden je een kijkje in het leven van Rachida Bakhat, dossierbeheerder bij Vivium. Zij vertelt hoeveel ze beweegt en geeft je ideeën uit haar dagelijkse leven. Dat vullen we aan met tips van beweegcoach Carl. Want als iemand weet hoe je meer kan bewegen, dan is hij het wel!

Prioriteiten en plannen

Een drukke job en familiale verplichtingen: Rachida’s situatie is herkenbaar. Hoe krijg je daar nog beweging bij? “Ik ben ingeschreven in een fitnessclub”, vertelt ze, “maar ik geef toe dat ik er tijdens de week vaak niet geraak. Er komen altijd wel dingen tussen. Soms lukt het me wel om 2 keer in de week te gaan, maar vaak ook niet. Op zondag ga ik wel een uur naar de spinning-les. Dat plan ik echt in mijn agenda en daar maak ik een prioriteit van.” Ja, die prioriteiten … daar worstelen we soms wel mee. Is inplannen in de agenda een must? Volgens beweegcoach Carl helpt het in ieder geval: “bewegen is zelden een prioriteit. Van zodra er iets anders op ons pad komt, schuiven we het bewegen naar achter. Door het in je agenda in te plannen, is de kans groter dat je het ook effectief doet. Zeker een goed idee dus.”

Sporten of bewegen

Rachida probeert ook meer te bewegen. “Ik gebruik hiervoor mijn stappenteller op mijn gsm. Normaal gezien neem ik tram en bus om naar het werk te gaan maar nu ga ik te voet tot de bushalte en skip ik de tram. En ’s middags wandel ik naar het park waar ik mijn lunchpakket eet. Zo kom ik makkelijk aan die 10.000 stappen. Ik voel me ook beter, de buitenlucht doet goed.” Carl beaamt: “Wandelen is echt meer dan goed. Mensen zitten vaak acht uur per dag aan hun bureau. De hersenen worden op die manier goed getraind maar de rest van het lichaam blijft achter. Het is belangrijk om dat meer in balans te brengen en dat doe je door regelmatig te bewegen.”

“Het effect van dat bewegen voel ik ook echt”, vult Rachida aan. “Ik voel me mentaal beter als ik bewogen heb, gewoon omdat ik dan trots ben dat ik het gedaan heb. En het wandelen is een ontspanning op zich. Even ertussen uit zijn, zonder al te veel prikkels … het laadt me op.”

De triggers voor bewegen

Mensen hebben een trigger nodig om meer te bewegen. “En die trigger kan van alles zijn”, legt Carl uit. “Als je merkt dat je buiten adem bent als je de trap opstapt, als het moeilijk wordt om je veters te strikken of wanneer je beseft dat je eigenlijk de hele dag zit … het maakt niet uit wat de trigger is. Het gaat erom dat mensen zichzelf tegenkomen door te weinig te bewegen. Belangrijkste is dat het mensen aanzet om er iets aan te doen, dat ze de stap zetten naar bijvoorbeeld een beweegcoach.” Voor Rachida was een infosessie van Pink Ribbon die trigger. “Het is gek want ik wist natuurlijk wel dat bewegen goed voor me is. Toch had ik een wake-up call nodig. En dat was die infosessie. Sindsdien ben ik me nog meer bewust van de impact dat bewegen heeft op mijn lichaam en mijn gezondheid. De infosessie heeft iets teweeg gebracht, heeft me in gang gezet.”

Wat houdt ons tegen

“Ook al weet ik dat het goed voor me is, toch lukt het me niet altijd om meer te bewegen”, vertelt Rachida. “Er komt iets tussen, privé of op het werk, en nadien heb ik de fut niet meer om bijvoorbeeld naar de fitness te gaan. Het is op dat moment geen prioriteit.” Dat klinkt heel herkenbaar voor Carl: “tijdsgebrek is het meest gehoorde excuus om niet te bewegen. Maar drie keer een half uurtje bewegen tijdens de week … dat vraagt toch niet zo veel tijd? Bovendien kan je met kleine stapjes al heel wat bereiken: zet je auto eens 500 meter verder of ga 1 keer per week te voet naar de bakker in plaats van de auto te nemen. Dat zijn kleine dingen maar ze maken wel een verschil. ”

Nog meer tips en tricks

Als beweegcoach heeft Carl een heleboel tips: “Belangrijk is om stap voor stap te werken. Veel mensen maken de fout om er meteen veel te hard in te vliegen en grote doelen te stellen. Maar je moet je lichaam de kans geven om te wennen aan het bewegen. Door stilaan op te bouwen, blijf je ook gemotiveerd. Alles met mate”. Ook Rachida heeft gemerkt dat dit het beste werkt: “kleine stapjes, zoals onder de middag buiten gaan, helpen mij echt. En het is ook meer haalbaar dan bijvoorbeeld ’s avonds nog te gaan sporten. Voor mij heeft het ook te maken met tijd inplannen voor mezelf. Ik probeer nu echt prioriteit te geven aan mijn gezondheid door meer te bewegen. Inplannen in mijn agenda is daarbij een goed hulpmiddel voor mij.”

En ook Carl heeft nog een goede tip: “Zoek een beweegvorm die goed bij je past, anders is het moeilijk om vol te houden.” Heb je zelf niet meteen een idee? Dan kan een beweegcoach je helpen. Carl: “ik probeer mensen meer of opnieuw te laten bewegen. Samen bekijken we hoe je beweging in je dagelijkse leven kan verankeren en welke beweegvorm het best bij je past. Ik geef tips of ga met jou aan de slag met beweegoefeningen die je nadien thuis kan herhalen. Ik maak een beweegschema voor je op waar je thuis mee aan de slag kan gaan.”

Rachida: ”de grootste stap is het begin, dat is het moeilijkste.” Carl gaat akkoord: “de stap van de zetel naar de deur, dat is altijd het lastigste.”

Ook zin om te bewegen?

Wil jij ook die moeilijke eerste stap zetten, uit je zetel naar de deur? Of beweeg je al maar wil je dit meer gestructureerd aanpakken? Ga te rade bij Beweegcoach Carl of doe zoals Rachida, zoek je trigger en dan … gewoon bewegen!