In het centrum van Brussel kleurt vanaf maandag 1 oktober de bekende P&V-toren een maand lang elke avond roze. Deze opmerkelijke actie is een onderdeel van de internationale borstkankermaand oktober. P&V Verzekeringen en Vivium zijn trotse partners van Pink Ribbon Belgium en strijden mee voor steun, preventie en bewustwording. Marc Herremans, de oprichter van de stichting To Walk Again, stak op maandagochtend de verlichting van de toren aan.

Luister hier een fragment van het Radio 1-journaal, vanuit de Botanique in Brussel:

Aandacht voor borstkanker

Oktober is de internationale borstkankermaand en dus doet Pink Ribbon er alles aan om aandacht te vragen voor borstkanker. In de loop van de maand zullen daarom in Brussel een aantal gebouwen roze kleuren. De P&V-toren aan de Brusselse Kruidtuin mag als eerste roze oplichten.

“Onze toren krijgt doorgaans enkel in de Kerstperiode een speciale verlichting,” vertelt Hilde Vernaillen, CEO van P&V Groep, “maar voor deze gelegenheid zullen de voorbijgangers een maand lang ‘s avonds het bekende roze lint van Pink Ribbon levensgroot op onze gevel zien verschijnen.”

 

Bewegen doet leven

Dat uitgerekend de P&V-toren roze kleurt is geen toeval. Dit jaar organiseerde Pink Ribbon samen met de P&V Groep en haar preventie-initiatief Previdis de actie ‘Every Step Counts’, waarbij bedrijven werden uitgedaagd om hun werknemers meer te laten bewegen en om zo samen rond de wereld te stappen.

Uiteindelijk stapten de deelnemende bedrijven maar liefst 3,4 keer de wereld rond. “Voldoende bewegen is belangrijk voor een goed psychische en lichamelijke gezondheid”, licht Vernaillen toe. “Uit onderzoek is gebleken dat een gebrek aan beweging het risico op kanker vergroot. Daarom zetten we als werkgever in op diverse mogelijkheden om onze medewerkers tijdens hun werkuren aan het bewegen te krijgen.

Door het lintje van Pink Ribbon een maand lang prominent op onze toren te plaatsen, willen we ook het grote publiek bewust maken van het belang van een gezonde levensstijl. En uiteraard willen we zo ook een hart onder de riem steken van de vele mensen die rechtstreeks of onrechtstreeks door deze ziekte getroffen worden.”

Hilde Vernaillen (P&V) en Bettine Geysen (Pink Ribbon)

To Walk Again

“Waar Pink Ribbon zich inzet voor vrouwen met borstkanker, zet Marc Herremans zich met To Walk Again in voor mensen met een fysieke beperking”, legt Vernaillen uit. “Voor beide organisaties staat het belang van voldoende bewegen voorop voor een goede mentale en lichamelijke gezondheid. Dit is van groot belang voor het omgaan met de ziekte of beperking van wie ermee geconfronteerd wordt.”

“To Walk Again wil ervoor zorgen dat mensen met een fysieke beperking zo actief mogelijk blijven sporten en bewegen met het oog op een minimaal gebruik of vermijden van hun rolstoel,” zegt Herremans.

“Vooral voor kinderen is het van cruciaal belang dat ze van jongs af leren dat ze even actief kunnen zijn als valide kinderen. Mee kunnen bewegen bepaalt hun visie op het maatschappelijk leven en de manier waarop ze zelf in het leven zullen staan. Het doel van de stichting is dat ze een gelukkiger, zelfstandiger en meer inclusief leven tegemoet gaan.”

Vernaillen, Geysen, Els Ampe, Marc Herremans

Lintje

Het roze lintje van Pink Ribbon drukt solidariteit uit met al wie borstkanker heeft. Nadat eerder couturier Edouard Vermeulen, juwelenontwerpster Christa Reniers en bloemenkunstenares Nele Ost het lintje ontwierpen, werd de fakkel dit jaar doorgeven aan modeontwerper Raf Simons. Het nieuwe lintje ligt sinds 11 september in de winkel en kost 3 euro, waarvan 2 euro integraal naar Pink Ribbon gaat.