Opnieuw aan de slag gaan na borstkanker is niet gemakkelijk. Daarom organiseerde Pink Ribbon vorig jaar Pink Monday. P&V Groep besloot het initiatief te ondersteunen met een actie naar haar bedrijfsklanten. Previdis had hierover een gesprek met Ann Smits en Inge Willemen.

Waarom heeft P&V Pink Monday gesponsord?

Een op acht vrouwen krijgt borstkanker. Heel wat bedrijven krijgen dus vroeg of laat te maken met werknemers met borstkanker. Maar ze beseffen niet altijd welke impact de behandeling heeft. Na een lange ziekte weer aan het werk gaan, is sowieso niet makkelijk. Het verloopt vaak met vallen en opstaan. Steun van de werkgever en de collega’s is dan ook cruciaal voor een vlotte re-integratie. Pink Monday wil werkgevers en werknemers daarvan bewustmaken. Het informeert en sensibiliseert (ex)patiënten, werkgevers, collega’s en familieleden.

P&V wilde meer doen dan dit goede doel financieel steunen. Wij wilden zoveel mogelijk bedrijven en klanten bewustmaken van de problematiek en enthousiasmeren om het thema in hun bedrijf onder de aandacht te brengen.

Hoe hebben jullie re-integratie na borstkanker onder de aandacht gebracht?

Op Pink Monday roepen bedrijven hun werknemers op roze kleding en Pink Ribbonlintjes te dragen. Zo tonen ze hun aandacht en inzet voor de re-integratie van werknemers met borstkanker. P&V Groep heeft aan al haar bedrijfsklanten een brief gestuurd. Daarin vroegen we hen om een Pink Monday te organiseren.

We hebben ook een fotowedstrijd georganiseerd. Het bedrijf met de origineelste foto van Pink Monday kreeg van ons een Happy Healthy Teambuilding. Het bedrijf dat de meeste likes voor hun foto kon verzamelen, kreeg een bezoekje van de Pelican Barista Truck.

Tot slot hebben we promotie gevoerd voor de gids Aan het werk na borstkanker. Die gids kan je trouwens nog altijd downloaden van de website van Pink Ribbon!

Hebben jullie zelf ook actie gevoerd binnen de P&V Groep?

Dat spreekt voor zich. Wij hebben affiches van de actie in de lift opgehangen, maar daarnaast hebben we uiteraard ook een Pink Monday georganiseerd. Daarbij kregen alle collega’s een oproep om het lintje en roze kleding te dragen, een foto te maken en te posten op de Facebookpagina van Pink Ribbon. Bij het uitdelen van de roze lintjes kregen we ontzettend veel positieve reacties. Die dag heb ik massa’s roze lintjes gezien en zelfs dappere collega’s in het roze gespot.

Hoe verloopt de opvang van collega’s die terugkeren na borstkanker bij P&V?

Die vraag stellen onze klanten dikwijls. Doen wat je zegt. Dat is niet meer dan logisch. Dus vangen wij collega’s die na ziekte terugkeren zo goed mogelijk op. Al weten we dat het in het verleden niet altijd perfect is verlopen. Ondertussen groeit het besef. Onze HR-afdeling volgt het thema op en heeft een beleid ontwikkeld rond de re-integratie van langdurig zieken. We hebben ook het ethisch charter Hello Pink Monday ondertekend.

We gaan de goede kant op, maar het kan nog altijd beter. Previdis geeft ons een extra stimulans. Dit jaar vormt de re-integratie van langdurig zieken voor Previdis namelijk een belangrijk thema.

En hoe zit het bij jullie klanten? Heeft de actie daar iets in gang gezet?

Op het moment zelf heeft de actie veel aandacht gekregen. Er hebben veel klanten meegedaan, dat merk je aan de vele foto’s op de Facebookpagina. Zo’n actiedag blijft ook in de hoofden hangen. Als er later een werkneemster borstkanker krijgt, weten haar collega’s dat het bedrijf wil helpen om haar op te vangen. Ze weten dat de problematiek bespreekbaar is.

Het charter ondertekenen en ophangen is een belangrijk signaal. Hiermee gaat een bedrijf het engagement aan de werkneemster te ondersteunen, haar problemen bespreekbaar te maken en een actief re-integratiebeleid te voeren. Dit engagement verbindt leidinggevenden, HR-verantwoordelijken en collega’s ertoe om de terugkeer na borstkanker te ondersteunen.

Dit jaar voert Pink Ribbon actie om meer te bewegen. Hebben jullie al plannen om deze actie te ondersteunen?

P&V en Previdis in het bijzonder schenken al veel aandacht aan meer bewegen en minder stilzitten. Voldoende bewegen is belangrijk om gezond te blijven en zorgt voor een sterkere mentale en fysieke weerstand. Daarom is in 2016 de Previdis Award uitgereikt aan een project van de Bond Moyson dat inzet op meer bewegen en minder stilzitten.

Previdis wil organisaties inspireren om welgevoelen, gezondheid en veiligheid te verankeren in een preventieve bedrijfscultuur. Het thema van Pink Ribbon dit jaar ligt helemaal in lijn met die visie. We willen hier dus zeker samen rond werken!

Meer informatie

Wil je met je bedrijf Pink Ribbon steunen, het charter ondertekenen of meedoen met een Pink Ribbonactie? Surf dan snel naar www.pink-ribbon.be.