Stroomt er blauw bloed door je aderen of hou je het ook gewoon op rood? De kleur van je bloed maakt niet uit, de snelheid waarmee het je lichaam rondgaat wel. En dat heeft dan weer te maken met de diameter van je bloedvaten. Bij een lage bloeddruk heeft ons bloed veel ruimte om door de aderen te vloeien. Bij een hoge bloeddruk is die ruimte beperkter en heb je meer kans op hart- en vaatziekten. We kunnen er gelukkig makkelijk iets aan doen: bewegen!

Ben je niet zo sportief aangelegd? Dan hebben we goed nieuws want die beweging hoeft helemaal niet op topniveau te gebeuren. Elke kleine vorm van beweging heeft al meteen een positief effect op je bloeddruk. Als je beweegt hebben je spieren zuurstof nodig dus moet er meer bloed naar je spieren. Hierdoor stijgt je hartslag. Nadien daalt de bloeddruk.

Roken, lang stilzitten, stress, een ongezond eetpatroon … het zorgt allemaal mee voor verstopping van onze aderen. 1 tip: probeer je aderen flexibel en ontspannen te houden zodat je bloeddruk kan verlagen. Denk je dan meteen aan allerlei onmogelijke yogahoudingen of lenigheidsoefeningen? Hoeft helemaal niet. Elke dag een beetje actiever zijn, helpt je al op weg.

Neem dus wat vaker de trap. Of zet een timer op 30 minuten, sta even recht en wandel wat rond. Ga naar het toilet op een andere verdieping of ga eens langs bij je collega in plaats van te bellen of te mailen. Allemaal kleine beweegmomentjes waarmee je jouw aderen een groot plezier doet.