Voldoende bewegen is belangrijk om fysiek en mentaal gezond te blijven. Elke dag zitten we op kantoor 5 tot 8 uur stil. Zelfs wie regelmatig sport maar veel stilzit, loopt een gezondheidsrisico.

Bewegen in de dagelijkse kantoorroutine

Zittend bureelwerk afwisselen met meer beweging hoeft niet moeilijk te zijn. Enkele kleine ingrepen volstaan om meer beweging in je dagelijkse routine te brengen.

  • Zit nooit langer dan een uur zonder beweging of wissel af met niet zittend werk.
  • Ga regelmatig (bijvoorbeeld elk uur) een glaasje water halen.
  • Zet de printer en het kopieerapparaat op afstand.
  • Wandel naar je collega in plaats van een mail te sturen.
  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Stap snel of neem een lichte looppas aan, zelfs wanneer je korte afstanden doet.
  • Parkeer op een afstand van je werk.
  • Leg een deel van je woon-werktraject te voet of met de fiets af.
  • Doe zo veel mogelijk fysieke activiteit in je vrije tijd. Stel je daarbij een haalbaar doel dat je kan volhouden.
  • Neem voor beweegpauzes bij een lange autorit.

Lees het artikel Het belang van voldoende beweging, ook op het werk (pdf) waarin dokter Mathieu Versée, preventieadviseur-arbeidsgeneesheer bij SPMT-Arista, uitlegt waarom bewegen zo belangrijk is voor onze gezondheid.

Bewegen tijdens een lange autorit

Vertrek je binnenkort op vakantie met de auto, bekijk dan zeker het filmpje met bewegingsoefeningen voor onderweg (SPMT-Arista).