Gezond vergaderen is niet moeilijk. Toch zijn vergaderingen meestal allesbehalve gezond. Wie dagelijks vergadert, pleegt een aanslag op zijn lichaam.

Je zit de hele dag op een stoel in een vergaderzaal zonder daglicht. Je drinkt sloten koffie en knabbelt tussendoor een koekje. En tijdens de middagpauze? Dan vergader je gewoon door, terwijl je snel een wit broodje naar binnen werkt en hoopt dat de mayonaise niet op je dossiers valt.

Gelukkig kan het anders. Een gezonde vergadering is bovendien niet alleen beter voor je lichaam maar ook voor je geest. Gezond vergaderen bevordert de creativiteit en de productiviteit.

7 tips om gezond te vergaderen

1.      Zorg voor voldoende water

We drinken best anderhalve liter water per dag. Dat zijn zeven glazen.
Zet daarom glazen en kannen met water binnen handbereik op de vergadertafel. Minder gezonde alternatieven zoals koffie of thee zet je op een tafeltje aan de kant. Frisdrank is niet gezond en laat je best achterwege.

2.      Zorg voor verse lucht in de vergaderzaal

In vergaderzalen is er vaak te weinig verse lucht. Dat zorgt voor hoofdpijn en concentratieproblemen.
Zet de ramen tijdens de vergadering open. Is het te koud? Verlucht dan voor en na de vergadering en tijdens de pauzes. Ga tijdens de pauze even naar buiten om een frisse neus te halen.

3.      Eet gezond

Fruit en groenten zijn gezond, maar komen in een vergadering zelden op tafel.
Zorg voor makkelijk te eten fruit (druiven, appel, mandarijn) en groenten (kerstomaatjes, reepjes komkommer of wortel) als tussendoortje. Kies voor de lunch voor een salade of voor volkorenbrood met mager beleg, zonder saus. Snijd de broodjes in twee, zodat de porties niet te groot zijn. Bied niet meer dan drie tot vier keuzes. Meer keuze doet meer eten. Gebruik kleine bordjes en zet de broodjes op een tafel aan de kant.

4.      Onderbreek lang stilzitten

Te lang aan een stuk zitten is niet gezond.
Wissel zittend vergaderen af met rechtstaande pauzes. Plan werkvormen waarbij je moet bewegen: wisselende groepjes maken, post-its op een bord hangen, rechtstaan als je het woord krijgt, …
Zet tussendoortjes en dranken niet op de vergadertafel, maar apart. Zorg bij korte vergaderingen voor statafels en introduceer staand vergaderen.

5.      Voel je goed in je vel

Werknemers die zich goed in hun vel voelen, zorgen voor een positieve werksfeer en dragen meer creatieve ideeën aan tijdens vergaderingen.
Zorg ervoor dat iedereen ontspannen aan de vergadering begint. Las tijd in om even bij te praten voor de vergadering start. Houd je daarna strak aan de planning. Geef complimenten voor ideeën en inzet. Betrek iedereen, ook de stille karakters. Ga uit van goede bedoelingen. Focus op oplossingen, niet op problemen.

6.      Vergader efficiënt

Gezond vergaderen betekent ook efficiënt vergaderen. Anders worden vergaderingen een bron van ergernis en stress.
Een efficiënte vergadering is voorbereid en heeft een vastgelegde agenda. Er zijn duidelijke afspraken en verwachtingen over de inbreng en over het resultaat. Op het einde van de vergadering is duidelijk welke beslissingen genomen zijn en wie wat gaat doen tegen wanneer. Kort na de vergadering ontvangt iedereen het verslag.

7.      Beweeg

Na 20 tot 30 minuten stilzitten is even rechtstaan een gezonde gewoonte. In een klassieke vergadering ligt dit niet voor de hand.
Breng beweging in de vergadering: wissel bijvoorbeeld na elk agendapunt van plaats of las een stretchoefening in. Stel voor om tijdens de pauze even buiten te wandelen. Vergader je maar met twee of drie? Probeer dan eens een wandelvergadering.

Meer tips en inspiratie?

Ontdek deze en andere tips over gezond vergaderen op de website www.gezondwerken.be