Ze vergezellen ons elke dag, zonder dat we ze noodzakelijk opmerken. We kunnen niet zonder en toch beseffen we nauwelijks dat ze er zijn. Waarover gaat het? Over onze gewoonten, natuurlijk! En soms proberen we ze te veranderen. In dat geval is het beter om langzaam maar zeker te werk te gaan.

De dagelijkse routines

Of we nu thuis zijn of op het werk, we hebben allemaal onze kleine gewoonten en routines die het ritme van ons dagelijkse leven bepalen. We zetten bijvoorbeeld de radio aan als we wakker worden of we drinken een koffie als we aankomen op het werk, voor we onze mailbox openen. Uit studies is gebleken dat we 40% van onze dagelijkse handelingen op nagenoeg dezelfde manier uitvoeren, dag na dag. Het zijn die kleine gewoonten en rituelen die ons een gevoel van stabiliteit geven in een dagelijks leven waarin dingen soms snel kunnen veranderen. Maar bepaalde (slechte) gewoonten zijn hardnekkig. Om ze af te leren, gaat er niets boven een flinke dosis doorzettingsvermogen … en veel organisatie.

Stel jezelf doelen

Je denkt dat je vanaf morgen voor eens en altijd zult kunnen stoppen met roken, zult kunnen sporten en gezonder zult kunnen eten? Vergeet het maar! Hoe groter je denkt, hoe groter de kans op mislukking. Vergeet niet dat je gewoonten ontstaan omdat ze je een gevoel van veiligheid bieden. Als je ze van de ene dag op de andere helemaal omgooit, loop je het risico dat je niet meer weet waar je staat. Om dat te vermijden, stel je jezelf beter redelijke doelen, die je geleidelijk een beetje moeilijker maakt.

Laten we het voorbeeld nemen van een verandering van eetgewoonten. Eet je meestal elke avond een diepvriespizza? Stop daar dan niet volledig mee, maar neem genoegen met om de andere avond een diepvriespizza en wissel af met een gezondere maaltijd. Neem je altijd twee suikerklontjes in je koffie? Probeer er maar eentje te nemen. En neem na enkele dagen maar om de andere dag suiker in je koffie. Wil je opnieuw beginnen te sporten? Begin met twee of drie keer per week een blokje rond te wandelen. Zodra je meer op je gemak bent, kun je vaker of langer gaan wandelen. En ga zo maar door.

Steen voor steen

Je hebt het vast al begrepen, de beste methode is jezelf ‘minidoelen’ stellen, die redelijk zijn, maar toch een inspanning vragen. Je kunt zelfs een boekje bijhouden waarin je een lijst opmaakt van de doelen die je jezelf stelt. Erger je niet als je een van je doelen niet bereikt. Begin met iets anders en probeer het later opnieuw. En ook al heb je het gevoel dat je doelen van weinig belang zijn, je zult op termijn het verschil zien.

Stel je voor dat je je huis weer zou willen opbouwen op betere fundamenten. Je gaat je nieuwe huis niet op één dag bouwen, maar steen voor steen. Het zal veel geduld en doorzettingsvermogen vragen, maar je zult eens zo tevreden zijn als je de resultaten van je inspanningen ziet!

Referenties: