Op het internet of in de dokterspraktijk, overal worden we om de oren geslagen met aanbevelingen over lichaamsbeweging. Een van de bekendste hiervan is de befaamde regel van ‘10.000 stappen per dag’. Maar moeten we echt 10.000 stappen per dag zetten om in vorm te blijven?

Dertig minuten voor een betere gezondheid

Lijken 10.000 stappen per dag een onoverkomelijke hindernis, een berg die je nooit zult bedwingen? Wees gerust, 10.000 stappen is eerder een symbolische drempel, maar het geeft een goed idee van de dagelijkse hoeveelheid lichaamsbeweging die wordt aanbevolen door specialisten. Sedentair gedrag en gebrek aan lichaamsbeweging zijn immers de vierde grootste risicofactor voor sterfte op wereldniveau. En elke dag een minimum aan lichaamsbeweging vermindert het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en andere ziekten.

10.000 stappen komt overeen met ongeveer dertig minuten wandelen per dag, of elke andere vorm van matige lichaamsbeweging. Maar met het werk, de kinderen en allerlei andere activiteiten heeft niet iedereen noodzakelijk de tijd om elke dag een halfuur te gaan wandelen. Gelukkig zijn er andere manieren om aan je dagelijkse dosis lichaamsbeweging te komen.

Tips en tricks om te blijven bewegen

Wandelen is inderdaad niet de enige dagelijkse activiteit die een gunstig effect kan hebben op je fysieke conditie. Als je geen tijd hebt om naar de sportclub te gaan, zijn dit enkele dagdagelijkse activiteiten die je zullen helpen om elke dag gemakkelijker aan je dertig minuten lichaamsbeweging te komen:

  • Neem je op het werk gewoonlijk de lift? Gebruik liever de trap!
  • Woon je in de buurt van je werk? Waarom zou je niet met de fiets of te voet gaan in plaats van met de auto?
  • Parkeer je auto op vijf minuten te voet van je bestemming zodat je een eindje kunt wandelen: dat is altijd mooi meegenomen!
  • Het huishouden doen is ook lichaamsbeweging: was de auto, lap de ramen, stofzuig, …
  • Door te tuinieren verbruik je ook heel wat energie: maai het gras, veeg de bladeren aan, …

Een dagelijkse reflex

Het belangrijkste is niet zozeer dat je exact 10.000 stappen per dag zet, maar dat je een toereikend niveau van lichaamsbeweging aanhoudt. Als je geen tijd of zin hebt om elke dag dertig minuten te gaan wandelen, dan kun je nog altijd verschillende andere kleine activiteiten combineren waardoor je, uiteindelijk, voldoende inspanningen kunt leveren.

Denk daar ook aan wanneer je op je werk bent, vooral als je vaak moet opstaan van je bureau: verschillende keren de trap op- en afgaan, naar het bureau van een collega gaan in plaats van hem te bellen of een eindje van je werk parkeren, enz. Zonder er zelfs op te letten, kom je gemakkelijk aan dertig minuten lichaamsbeweging per dag!

Referenties:

  1. Bel S., De Ridder K., Lebacq T., Ost C. & Teppers E. Lichaamsbeweging en sedentair gedrag. In: Bel S., De Ridder K. & Lebacq (eds.). Voedselconsumptiepeiling 2014-2015. Rapport 3. WIV-ISP, Brussel, 2016.
    Beschikbaar op https://www.wiv-isp.be/epidemio/epinl/crospnl/hisnl/his08nl/r2/3.lichaamsbeweging_r2.pdf
  2. https://www.mangerbouger.be/
  3. Lichaamsbeweging, rapport van het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid
    Beschikbaar op https://fcs.wiv-isp.be/nl/Gedeelde%20%20documenten/NEDERLANDS/PA_NL.pdf