Dagelijks bewegen verkleint het risico op tal van hart- en vaatziekten, chronische aandoeningen als diabetes of bepaalde kankers. Bewegen beperkt bovendien de gewichtstoename, een andere risicofactor van kanker. Ook tijdens en na een kankerbehandeling werd het positieve effect van lichaamsbeweging aangetoond.

Uit studies over verschillende soorten kankers is gebleken dat bewegen en sporten het risico op darm-, borst- en baarmoederkanker verkleint. Zo toont de studie van de British Heart Foundation aan dat het risico op darmkanker met 20 tot 40% afneemt, en het risico op baarmoederkanker met 27%. Idem voor longkanker: mensen die fysiek actief zijn, lopen 30% minder risico op longkanker.

Regelmatig bewegen zou volstaan om beschermd te zijn. Sporten, recreatief of in competitieverband, is niet eens nodig. Het komt erop aan uw spieren te activeren, in beweging te zijn, en dat kan ook door het huishouden te doen, te tuinieren, te stappen of te fietsen… Deskundigen raden aan om minstens 30 minuten per dag goed door te stappen – eventueel in blokjes van tien minuten mocht het niet in één keer lukken. Het belangrijkste is de regelmaat: alle dagen dus. Maak er een gewoonte van om een bus- of metrohalte te vroeg af te stappen of de trap te nemen in plaats van de lift. Beperk passieve en zittende activiteiten. Uw dagelijkse halfuurtje beweging vult u best nog aan met een uurtje intensiever bewegen tijdens het weekend.

Zes positieve effecten van lichaamsbeweging die het risico op kanker verlagen:

  • Bewegen versterkt het immuunsysteem. Ons lichaam produceert elke dag gemiddeld 300 tot 1.000 kankercellen. Een goede fysieke weerstand elimineert ze langs natuurlijke weg.
  • Bewegen stimuleert de darmtransit. Schadelijke afvalstoffen en substanties worden dan sneller afgevoerd door het spijsverteringsstelsel.
  • Een lichaam in goede fysieke conditie herstelt zich sneller en beter en garandeert een gezonde celdeling.
  • Bewegen bevordert een diepe ademhaling en de zuurstoftoevoer naar de cellen. Een lichaam met een goede zuurstoftoevoer is beter in staat om weerstand te bieden aan vrije radicalen, agressieve deeltjes die heel wat ziektes kunnen verwekken, waaronder kanker.
  • Bewegen verstevigt de spiermassa, wat positief is voor het immuunsysteem.
  • Lichaamsbeweging beperkt overgewicht, een belangrijke risicofactor van kanker.

Bewegen voor een beter herstel

Aangepaste lichaamsbeweging wordt ook aanbevolen tijdens en na een kankerbehandeling. Ze verbetert immers het herstel en de genezing. Ook het fysieke en mentale effect is aangetoond. Bewegen verbetert de overlevingskansen en de levenskwaliteit (herstellende slaap, eetlust, betere weerstand, positievere ingesteldheid, zelfvertrouwen en hernieuwde energie).
Beweeg en elimineer …