Bewegen op je werk lijkt niet zo evident. Want je wilt natuurlijk zoveel mogelijk gedaan krijgen en je wilt niet helemaal bezweet achter je bureau zitten. Hoe pak je dat dan aan?

Er zijn best veel momenten tijdens de dag waarop je een kleine, korte beweegpauze kan inlassen. Want een marathon lopen is misschien wel hip maar echt niet nodig om je gezondheid al een heel stuk te verbeteren. En je zal merken dat je er ook instant meer energie van krijgt. Ideaal dus om die deadline te halen! Zit je nog niet helemaal in de beweegmodus? Plan je beweegpauzes dan in. Zo kan je bijvoorbeeld een timer op je computer instellen die elke 30 minuten afgaat. Tijd voor beweging! Of las een beweegmoment in elke keer je aan een nieuw punt op je agenda begint.

Overtuigd van de beweegpauzes en benieuwd naar wat je allemaal kan doen?

Je kan natuurlijk heel bewust bewegingsactiviteiten inlassen. Denk maar aan de trap op- en aflopen, een korte wandeling maken of kleine bewegingsoefeningen doen zoals door de knieën buigen, je benen in de lucht zwaaien of 10 keer op en neer springen. Maak het voor jezelf leuk en verrassend: schrijf verschillende bewegingsactiviteiten op kaartjes en steek deze in een doosje. Gaat de timer op je computer? Trek een kaartje uit de doos en doe de activiteit. Zo wordt het zeker niet saai en kom je gegarandeerd aan voldoende beweging tijdens de dag.

Maar ook kleine veranderingen tijdens het werk kunnen voor meer beweging zorgen.

Neem bijvoorbeeld niet meteen een hele kan koffie of een fles water mee naar je bureau maar telkens 1 tas of glas. Dorst? Dan stap je naar de keuken. Gebruik een printer op een andere verdieping. Of zet een aantal bureaubenodigdheden zoals een nietjes- of rekenmachine op een bureau aan de andere kant van je kantoor. Heb je het nodig? Dan wandel je even naar daar. Op die manier kom je met een kleine inspanning toch aan een heel aantal extra stappen.