Ga je een trap op en ben je buiten adem? Geen nood, dat is normaal. Maar je kan er wel op oefenen. Ten eerste door wat vaker de trap te nemen, maar ook door op je ademhaling te letten. Adem goed diep in en je zal merken dat je minder buiten adem raakt.

Regelmatig ademhalen is goed voor je hart. Je ademhaling verbeteren doe je via beweging, zoals wandelen. Ga je 2 keer per week wandelen, dan verbetert je ademhaling al. Om tijdens het wandelen volledig tot rust te komen is het belangrijk om lang en diep adem te halen. Probeer altijd langer uit te ademen dan in te ademen, bijvoorbeeld 3 passen in en 5 passen uit. Experimenteer en vind je eigen ideale ritme. Probeer ook via je buik te ademen tijdens het wandelen en niet via de borst. Je zal je meer ontspannen voelen.

Zwaaien met de armen

Je vergroot het effect van wandelen nog extra door kleine oefeningen toe te voegen. Laat bijvoorbeeld voor en na je wandeling even alles los. Zwaai hiervoor je armen in de lucht, strek je uit, zwaai met je armen naar beneden en adem uit met een grote zucht.

Gebruik ook je armen tijdens het wandelen. Je kan ze gewoon mee laten zwaaien met je lichaam. Of verhoog je tempo door je armen krachtig mee te bewegen. Je tempo zal zo omhoog gaan.

Hou tijdens het wandelen je hoofd ook recht en kijk voor je uit. Kijk dus niet naar beneden want dan kan je blessures krijgen aan je rug of nek. Vind je het wandelen een beetje saai? Kijk dan goed rond en let bewust op alles wat je ziet. Pas ook regelmatig je route of je ritme aan. De wandeltijd zal voorbij vliegen!