Doorwerken of pauze nemen … een herkenbaar dilemma? Met een actieve pauze doe je je brein en je lichaam een groot plezier.  5 minuten bewegen, meer is er niet nodig om even de resetknop in te drukken. Het werken zal daarna eens zo gemakkelijk gaan.

Een actieve pauze in 5 minuten … dan zijn de mogelijkheden wel beperkt? Nee hoor! Wees inventief en probeer er vooral een routine van te maken. Haal dus die koffie niet in de dichtstbijzijnde keuken of automaat. En ga naar het toilet op een andere verdieping. Of stap even naar buiten en adem meteen wat gezonde buitenlucht in.

Ook tijdens vergaderingen is een actieve pauze een goed idee. Blijf dus niet hangen in de vergaderzaal maar gebruik die 10 minuten pauze om even in beweging te komen. Wandel terug naar je bureau en doe er enkele korte oefeningen. Of spoor je collega’s aan om samen naar buiten te gaan. De frisse lucht en de beweging maken dat je nadien fris verder kan vergaderen.

Vergeten jullie die pauze ook wel eens tijdens een vergadering? Doe dan zoals de KU Leuven en duid een timekeeper aan. Om het half uur spoort die iedereen aan om even recht te staan. Of doe een stoelendans … om het half uur gaat iedereen op een andere plek zitten. Zo heb je je beweging en de nieuwe setting zorgt voor creativiteit in je brein.